« Terug naar Blog

Jouw mening maakt wel degelijk het verschil!

We worden omgeven door uitvindingen die een diepgaande impact hebben op ons leven. Kijk maar op je horloge, naar onze wagen en onze gsm die ons dagelijks leven tot in de diepste haarvaten beïnvloeden. Of we het nu willen of niet, we leven vandaag in een consumptiemaatschappij. Zwartkijkers zullen je vertellen dat we worden geleefd door wat multinationals ons voorschrijven en dat het de “grote” bedrijven zijn die op een kunstmatige wijze behoeften creëren.

Het tegendeel is echter waar. De realiteit is dat zelfs de meest gerenommeerde merken, soms zelfs wanhopig, trachten te achterhalen, wat net voor jou als consument belangrijk is! Bedrijven en organisaties trekken grote budgetten uit voor online onderzoeken, net om te weten te komen wat er leeft bij hun klanten, waar ze naar op zoek zijn en wat er beter kan. Aan de hand van een aantal voorbeelden zullen we proberen ook de grootste sceptici te overtuigen van de zin en de kracht van online enquêtes.

Wist je dat zelfs een multinational als McDonald’s haar menukaart overhoop haalde op basis van online onderzoeken? Je herinnert je misschien nog wel de commotie over de voedingswaarde van de hamburgers van McDonald’s. Geïnspireerd door de mening van de consument werden ondertussen een heleboel gezonde alternatieven aan het menu toegevoegd.

Verder is er nog Apple, toch niet van de minste, dat voortdurend een beroep doet op online onderzoeken om uit te vissen wat mensen precies van hun smartphone verlangen. Het is vervolgens aan hun technici en informatici om de wensen van de consument in de praktijk te brengen.

Wie heeft er vroeger niet met Legoblokjes gespeeld? Lego was vroeger vooral een “mannelijke” aangelegenheid. Aan de hand van online enquêtes bleek dat slechts 9 % van hun publiek bestond uit meisjes. Om dit tij te keren, voerde Lego een vierjarige studie onder meisjes en hun moeders uit om te weten te komen wat Lego kon doen om de blokjes ook bij hen te doen aanslaan. Naar aanleiding van dit onderzoek kwam Lego in 2012 op de proppen met de fleurige “Lego Friends” lijn, met grotere poppetjes om accessoires als handtasjes en haardrogers te kunnen dragen.

Ook in de politieke wereld is de stem van “het volk” doorslaggevend en dat is maar normaal ook in een democratie. Het is dan ook niet voor niets dat we in België het gemeentelijk en provinciaal referendum kennen. Denken we maar aan de volksraadpleging in Antwerpen van 18 oktober 2009 over de bouw van de Oosterweelbrug op het BAM-tracé, waarin de meerderheid van de opgekomen stemgerechtigden zich negatief uitsprak.

Het doet er dus wel degelijk toe wat jij denkt! Sterker nog, jouw mening is voor bedrijven en organisaties vandaag de dag belangrijker dan ooit. Op basis van jouw mening en die van vele anderen worden oude producten uit de handel genomen, verbeterd of vervangen door nieuwe producten, en worden beleidskeuzes gemaakt die een drastische impact op je leven kunnen betekenen.

« Terug naar Blog

Schrijf je vandaag nog in!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht