« Terug naar Blog

Betaalde enquêtes: van vraag tot antwoord

Wat is de gemakkelijkste manier om te weten te komen wat iemand denkt over iets? Vraag het hem of haar gewoon! In marketingtermen vertaalt zich dat doorgaans in online enquêtes om te weten te komen wat de consument voelt en verlangt.

Doelomschrijving van betaalde enquêtes

Online onderzoeken worden voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt: om te achterhalen hoe tevreden klanten al of niet zijn over een bepaald product of dienst, of om te beslissen over de lancering van een nieuw product. Ook overheidsinstellingen of politieke partijen meten aan de hand van betaalde enquêtes maar al te graag de polsslag van de maatschappij om hun beleid of programma uit te stippelen en bij te schaven daar waar nodig.

Op een efficiënte manier online enquêtes opstellen, vergt echter meer dan alleen maar bepalen wat je wil weten. Het succes van betaalde enquêtes staat of valt met de kwaliteit van de verzamelde gegevens. Het komt er vooral op aan de juiste vragen te stellen en dat is waar OpinionWorld komt kijken in het ganse proces.

De juiste vragen voor de juiste doelgroep

In de eerste plaats moet uitgemaakt worden wie de doelgroep is. Ook daarbij komt meer kijken dan je denkt. De demografische samenstelling van de bevraagde personen dient vooraf zeer nauwkeurig omlijnd te worden. Het gaat niet alleen om evidente parameters als leeftijd, woonplaats en beroep, maar ook over bijvoorbeeld de burgerlijke staat en opleidingsniveau van de ondervraagde personen. Elk onderzoek en elke opdrachtgever vergt een andere aanpak.

Interpretatie van de onderzoeksresultaten

Eens de vragen gesteld en de teerlingen geworpen zijn, is er het onderzoeksresultaat. Maar daar houdt het uiteraard niet bij op want de uitkomst van online enquêtes is niet altijd heiligmakend. De kunst is om de onderzoeksresultaten van online onderzoeken op de juiste manier te interpreteren en er de juiste conclusies uit te trekken.

Bedrijven en overheidsinstellingen betalen handenvol geld aan experts om de psychologie achter online vragenlijsten te doorgronden. Kennis is macht en dat geldt eens te meer in de competitieve wereld waarin we vandaag leven. De wetenschap van de statistiek speelt dan ook een doorslaggevende rol in de interpretatie van de onderzoeksgegevens.

Jouw mening maakt het verschil

Wat dus op het eerste zicht een eenvoudige vraag lijkt, met een op het eerste zicht voor jou al even eenvoudig antwoord, is het resultaat van een doordacht statistisch proces. Jouw antwoord op een bepaalde vraag kan op het einde van de rit voor de opdrachtgever uit de bedrijfswereld of de overheidssector een wereld van verschil uitmaken.

« Terug naar Blog

Schrijf je vandaag nog in!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht