« Terug naar Blog
Social media gebruik in België
Terwijl je deze blog van OpinionWorld leest, is de kans groot dat je ondertussen ook nog een ander venster van de ene of de andere sociale netwerksite hebt openstaan. Zelfs wanneer je bezig bent met het invullen van online enquêtes, zijn we constant met elkaar verbonden via een of andere mobiele applicatie. Je hoeft je daarvoor heus niet te schamen, want je bent niet alleen. Recent onderzoek heeft immers uitgewezen dat we gemiddeld 1,72 uur per dag besteden aan sociale netwerken. Tijd dus om even stil te staan bij de nieuwste evoluties op het gebied van social media gebruik in België.
Meest opvallende trends
Daar waar we vroeger gewoon het telefoonnummer vroegen van nieuwe contacten, zijn we vandaag vooral geïnteresseerd naar zijn of haar Facebookaccount. Ondanks het feit dat
Facebook nog altijd het grootste sociale netwerk blijft in België, kende het
aantal actieve gebruikers in 2014 een daling van 9 %. Hieruit leiden we af dat we dit medium meer en meer gebruiken om op de hoogte te blijven van wat er beweegt in onze omgeving, veeleer dan zelf actief berichten te delen en reacties te posten.

Verder zien we in het sociale netwerklandschap
steeds meer differentiatie, met een toenemend aantal gebruikers van sites als
Pinterest, Tumblr, Instagram en LinkedIn. Elke doelgroep heeft ondertussen zo wel zijn eigen sociale netwerksite. Een ander fenomeen is de
multi-networking trend. Gemiddeld zijn we maar liefst lid van 5,54 netwerksites! Tenslotte is er ook
een steeds grotere overlapping van gebruikersprofielen op de verschillende netwerksites. 90 % van de Facebookgebruikers blijkt immers ook een account te hebben op
Google+, Twitter en Youtube.
Dankzij allerlei
social messenging applicaties zijn we ook steeds meer met elkaar verbonden. Facebook blijft met Facebook Messenger en WhatsApp het populairst. SnapChat is vooral bij tieners aan een steile opmars bezig.
Je kan ook online geld verdienen met je mening!
Via al deze sociale netwerksites ventileren we onze mening over de meest uiteenlopende onderwerpen. Je kunt via OpinionWorld echter ook
online geld verdienen door het invullen van betaalde online enquêtes. Sociale netwerksites zijn zeker plezierig en nuttig, en in deze tijden zelfs bijna noodzakelijk, maar soms ook gewoon betekenisloos tijdverlies. Door deel te nemen aan
online onderzoeken, weeg je niet alleen op de beslissingen van bedrijven en beleidsmakers, maar verdien je ook nog iets bij. Leg je smartphone dus even opzij en maak tijd om betaalde online vragenlijsten in te vullen!
« Terug naar Blog