« Terug naar Blog

Wat ligt er dit jaar onder jouw kerstboom?


Sinterklaas is nog maar net terug naar Spanje vertrokken, of beter gezegd naar Turkije (zie ons blogartikel over de Sint), en daar horen we in de verte de “jingle bells” van de slee van de Kerstman al rinkelen. Door het gematigd consumentenvertrouwen zien we de laatste jaren een dalende trend in ons uitgavenpatroon voor de feestdagen. OpinionWorld is nieuwsgierig of dat in 2015 ook zo is en wat er dit jaar zoal onder jouw kerstboom ligt?

Het is elk jaar reikhalzend uitkijken naar de Europese Kerstenquête van Deloitte. De resultaten van deze online enquêtes werden recent gepubliceerd. OpinionWorld heeft de belangrijkste trends voor de komende feestdagen voor jou alvast uitgelicht.

We houden de knip op onze portefeuille

Uit deze online onderzoeken blijkt dat ons budget voor de eindejaarsfeesten opnieuw lichtjes slinkt (- 3,70 %). We blijven daarmee ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar, zij het dat we minder willen spenderen aan sociale gebeurtenissen als restaurant- en bioscoopbezoeken. Met ongeveer 30 % minder verwachte uitgaven voor feestjes buitenshuis is de daling zelfs spectaculair. We blijven deze Kerst dus liever massaal gezellig thuis voor een feestelijk en uitgebreid kerstmaal met familie en vrienden.

Wat willen we het liefst voor Kerstmis?

Geld staat helemaal bovenaan ons verlanglijstje, gevolgd door boeken, reizen, cadeaubonnen en kledij. Ook tickets voor concerten en evenementen blijken zeer gegeerd. Een originele tip dus voor wie nog niet weet wat kopen. Tussen mannen en vrouwen blijven de stereotiepe verschillen gehandhaafd: mannen kiezen meer voor elektronische gadgets, daar waar je de dames nog het meest plezier doet met schoonheidsproducten en juwelen. Of we ook daadwerkelijk krijgen wat we gevraagd hebben, is nog maar zeer de vraag.

Online kerstaankopen

Deze online vragenlijsten tonen ook aan dat we de charme van de fraai verlichte winkelstraten maar met mondjesmaat inruilen voor aankopen op het internet. Met een stijging van 15 naar 20 % blijven we nog ver achter op het Europees gemiddelde van 37 %. Belgen zijn loyale gewoontedieren zo blijkt, want als we iets niet vinden in onze vertrouwde winkel gaat 45 % naar een ander filiaal van dezelfde keten om dat ene geschenk toch nog te kunnen bemachtigen.

De beste kerstcadeautip die we je bij OpinionWorld kunnen geven, is om je nu gratis te registreren en te beginnen met online geld verdienen door het invullen van onze betaalde online enquêtes. In een van de webshops waar wij mee samenwerken vind je vast wel een cadeaubon waar je iemand gelukkig mee kan maken! En omdat het Kerstmis is, liggen er voor de winnaar van onze Facebook kerstactie ook nog eens 7.500 extra punten ter waarde van 75 € onder onze OpinionWorld kerstboom.

« Terug naar Blog

Schrijf je vandaag nog in!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht