« Terug naar Blog

Wat moeten we op school leren?


Als het van Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits afhangt, is dat de vraag die jullie binnenkort massaal zullen moeten beantwoorden. In het Vlaams Parlement is het debat over de eindtermen, wat kinderen op school zouden moeten leren, onlangs van start gegaan. Ook jouw mening is daarbij van belang. Omdat deze discussie ons allen aanbelangt, willen de beleidsmakers aan de hand van online onderzoeken weten wat jij daarvan denkt. Dit is natuurlijk een kolfje naar de hand van OpinionWorld. Het is misschien een cliché, maar de belangrijkste dingen des levens leer je niet op school. Maar wat moeten onze kinderen dan wel leren op school? Wij trekken de discussie alvast op gang.

Onderwijs in de 21e eeuw

Hoewel de tijden drastisch veranderd zijn, leren onze kinderen vandaag vaak nog hetzelfde wat onze ouders op de schoolbanken voorgeschoteld kregen. Tijd dus om de grove borstel boven te halen en ons onderwijs de 21e eeuw binnen te loodsen. Of het nu gaat om geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of zelfs scheikunde, alles wat we willen weten, ligt vandaag zomaar op het internet voor het grijpen. De grootste uitdaging voor het onderwijs bestaat erin om onze kinderen wegwijs te maken in deze gigantische informatiestroom. De vraag is dus niet alleen wat we willen dat onze kinderen leren, maar vooral hoe ze het zullen leren.

Technologie in de klas

Dat brengt ons naadloos bij het volgende vraagstuk. Wat is de rol van de computer, of de tablet zo je wil, in het onderwijs? Hoewel we niet allemaal voor informaticus in de wieg zijn gelegd, zijn we het er wel over eens dat iedereen baat heeft bij elementaire kennis van informatica, net zoals we het belangrijk vinden om Engels te leren. Of onze kinderen ook moeten leren programmeren, is een andere vraag. Wat we wel zeker weten, is dat de computer een steeds centralere plaats in het klaslokaal zal innemen.

Over sinussen en conussen

Kreeg jij ook een punthoofd van sinussen en cosinussen? Dan is het nu misschien het ogenblik om onze nakomelingen daar definitief van te bevrijden. Zouden de wiskundelessen niet meer gestoffeerd moeten worden met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk? Bewijzen we onze kinderen geen grotere dienst door ze budgetbeheer bij te brengen, veeleer dan ze op te zadelen met hoofdbrekende wiskundige vergelijkingen?

Plastische en lichamelijke opvoeding

We mogen dan zelf misschien geen muzikaal wonder zijn, we zouden niet willen dat er aan onze zoon of dochter een nieuwe Mozart verloren gaat. Is er in de nieuwe eindtermen nog plaats voor kunst en cultuur? En wat gezegd van sport? We willen immers niet alleen slimme, maar vooral ook gezonde kinderen.

Heel wat (leer)stof om over na te denken. Als je dus in de komende maanden online onderzoeken over het onderwijs moet invullen, weet dan dat jouw mening beslissend is voor wat onze kinderen in de toekomst moeten leren.


« Terug naar Blog

Schrijf je vandaag nog in!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht