« Terug naar Blog

Waarom doen klanten van OpinionWorld marktonderzoek?

Waarom doen we marktonderzoek


Normaal ben jij het die met veel overgave en toewijding in betaalde online enquêtes je mening geeft en daar belonen we je graag voor. Voor de gelegenheid draaiden we de rollen om en stelden we de vragen aan een van onze klanten. Aan het woord is een marketinggoeroe die regelmatig betaalde online enquêtes bij OpinionWorld bestelt.

Waarom is marktonderzoek zo belangrijk?

”Customer centricity, customer intimacy, co-creation, etc. zijn de laatste jaren dé buzzwords van marketing geworden. Meer dan ooit beseffen bedrijven dat ze van een inside-out perspectief naar een outside-in strategie moeten evolueren als ze willen overleven in deze snel veranderende wereld.”

”We maken onze eigen producten via de shared economy, zijn 24/7 in staat om informatie op te vragen via mobile en kopen producten aan de andere kant van de wereld. Vandaag, veel meer dan vroeger, hebben bedrijven veel opportuniteiten maar relatief weinig kansen om het juiste te doen.”

”Marktonderzoek wordt niet meer stiefmoederlijk behandeld omdat organisaties zich realiseren dat het de drijvende kracht kan, en zelfs moet zijn, in het customer centric denken. Bedrijven in het algemeen, en managers in het bijzonder, weten dat hun marktonderzoekers de experts bij uitstek zijn. Binnen organisaties waren zij jarenlang het enige luisterende oor voor consumenten en klanten. Marktonderzoek is van een niche uitgegroeid naar een c-level.”

Euh? We vertalen even. De tijd dat bedrijven vanuit een “inside-out perspectief” hun eigen visie aan de consument probeerden op te dringen ligt (gelukkig) ver achter ons. Vandaag bepaal jij het beleid, want in de “outside-in” strategie staat jouw mening centraal!

Wat zijn de voornaamste redenen om aan marktonderzoek te doen?

”Enerzijds om mee te zijn met de trend van customer centricity en anderzijds het besef dat er weinig ruimte (zowel naar tijd, als competitief voordeel) is om fouten te maken.”

Alvorens belangrijke beslissingen te nemen, willen ondernemingen dus weten wat de consument denkt en voelt.

Kan je voorbeelden geven waarbij marktonderzoek voor verandering zorgde?

”Bij IKEA hebben we directe impact op de vorming van de catalogus gehad.”

”Bij JBC beïnvloeden marktonderzoeken zelfs op dagelijkse basis het beleid, bijvoorbeeld of een bepaalde kidsactie al of niet wordt gelanceerd, of zelfs wat de ideale naam van een nieuwe collectie is.”

Hoe belangrijk zijn de respondenten van OpinionWorld voor jullie onderzoek?

”Garbage in, garbage out. Zonder respondenten zijn we niets.”

”Big data kan ons veel leren, maar nieuwe trends, emoties en hoe dichter bij de consument te komen, dat kunnen we alleen maar uit opinieonderzoek halen. Daarom zijn jullie respondenten zeer belangrijk en zelfs cruciaal!”

Jouw mening is de sleutel tot innovatie

Als je de wereld wil veroveren, heb je een map nodig, en dat is waar marktonderzoek komt kijken. Jouw mening is het kompas voor de toekomst. Geef duizenden consumenten een stem en neem deel aan onze betaalde online enquêtes!

« Terug naar Blog

Schrijf je vandaag nog in!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht